Periodontologia Łódź

Zajmujemy się periodontologią w Łodzi. Ten dział stomatologii obejmuje leczenie wszelkich chorób dotykających przyzębie, a więc tkanki miękkie i twarde odpowiadające za prawidłowe osadzenie i unieruchomienie zęba w zębodole oraz jego ochronę. Do przyzębia zaliczamy: dziąsła, ozębną, kość wyrostka zębodołowego oraz cement korzeniowy. Schorzenia, które najczęściej są leczone w ramach periodontologii, to przede wszystkim zapalenie dziąseł i przyzębia (potocznie nazywane paradontozą).

Periodontolodzy zajmują się jednak nie tylko samą terapią. Do ich kompetencji należy również profilaktyka i diagnostyka chorób przyzębia. Specjaliści ci bardzo często współpracują z m.in. ortodontami i chirurgami stomatologicznymi w celu opracowania kompleksowego planu leczenia.

Jakie zabiegi z zakresu periodontologii wykonujemy?

W naszej klinice wszelkie zabiegi z zakresu periodontologii są przeprowadzane przy wykorzystaniu zaawansowanej technologicznie aparatury stomatologicznej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod leczenia i znieczulenia podczas terapii pacjenci nie odczuwają żadnych dolegliwości bólowych, a ich dyskomfort ograniczony jest do minimum.

Wykonywane przez nas zabiegi periodontologii to:

• leczenie chorób przyzębia,

• kiretaż,

• leczenie chorób błony śluzowej,

• pobieranie wycinków do badania histopatologicznego.

Jakie są objawy chorób przyzębia?

W zakres periodontologii wchodzi przede wszystkim leczenie chorób przyzębia i błon śluzowych jamy ustnej. Schorzenia, takie jak paradontoza czy zapalenie dziąseł, mogą doprowadzić nie tylko do utraty zęba, ale negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie całego organizmu, m.in. zwiększając ryzyko wystąpienia schorzeń sercowo-naczyniowych.

Główne objawy chorób przyzębia to:

• krwawienie z dziąseł (na przykład po szczotkowaniu zębów),

• rozchwianie zębów,

• odsłonięcie szyjek zębowych,

• obrzęk dziąsła,

• przekrwienie dziąsła,

• ruchomość zębów,

• nadwrażliwość zębów na wysoką lub niską temperaturę,

• nieprzyjemny zapach z ust.

Na konsultację do periodontologa powinno się zapisać się w przypadku zauważenia jakichkolwiek zmian w obrębie dziąseł. Kolejny symptom, który również może świadczyć o konieczności wdrożenia leczenia periodontologicznego, to suchość w jamie ustnej.

Jakie są przyczyny chorób przyzębia?

Wymienione dolegliwości mogą być wywołane przez różne czynniki. W przypadku chorób przyzębia są to przede wszystkim bakterie, które znajdują się w obszarze jamy ustnej. Brak higieny może prowadzić do gromadzenia się kamienia nazębnego, który jest idealnym miejscem do nadmiernego rozwoju szkodliwych patogenów.

Czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia chorób przyzębia to także:

• wady zgryzu,

• niewłaściwie dobrane uzupełnienia protetyczne,

• bruksizm,

• niektóre choroby ogólnoustrojowe (cukrzyca, nowotwory, HIV, liszaj płaski),

• zaburzenia hormonalne,

• przyjmowanie niektórych leków (np. na padaczkę),

• nieprawidłowa dieta,

• spożywanie dużej ilości alkoholu,

• palenie papierosów.

W ramach profilaktyki periodontologicznej zaleca się przede wszystkim codzienną dbałość o higienę jamy ustnej oraz regularne poddawanie się zabiegom higienizacyjnym, takim jak skaling, piaskowanie zębów i fluoryzacja.

Leczenie periodontologiczne – przyzębie, dziąsło, paradontoza

pierwszym etapie leczenia periodontologicznego chorób przyzębia pacjenci mają do wyboru szereg zabiegów higienizacyjnych, które mają na celu profesjonalną eliminację płytki nazębnej. Pełny zabieg higienizacji składa się z:

• indywidualnego instruktażu,

• eliminacji tak zwanych zachyłków jatrogennych (niewłaściwie wykonanych wypełnień lub uzupełnień protetycznych),

• skalingu naddziąsłowego, który polega na usunięciu z powierzchni korony zęba biofilmu bakteryjnego, kamienia nazębnego i osadów.

Ważne jest także, aby określić możliwe do zmiany przyczyny schorzenia. Może to być uzależnienie od nikotyny czy też stres. W zaawansowanym procesie parodontozy niezbędne są dodatkowe zabiegi chirurgiczne, takie jak np. kiretaż.

Czym jest kiretaż?

Kiretaż to zabieg stomatologiczny z zakresu periodontologii, podczas którego eliminuje się ziarninę zapalną i skupiska bakterii z kieszonki dziąsłowej. Jednocześnie oczyszcza się korzeń zęba z kamienia oraz płytki nazębnej. W zależności od tego, jak głębokie są kieszonki dziąsłowe, periodontolog stosuje jeden z dwóch rodzajów kiretażu: zamknięty lub otwarty.

Wskazaniem do kiretażu są przede wszystkim zaawansowane stany zapalne dziąseł i paradontoza. Zabieg przeprowadza się, jeśli samo usunięcie kamienia nazębnego nie przyniosło spodziewanych rezultatów.