model zębów i narzędzi do higienizacji zębów

Na czym polega higienizacja zębów?

Codzienne szczotkowanie zębów to za mało, by uchronić jamę ustną przed chorobami. Podstawą profilaktyki stomatologicznej jest higienizacja zębów, którą wykonuje się w gabinecie dentystycznym. Jak często powinno się poddawać takim zabiegom i co dokładnie wchodzi w ich zakres?

Kiedy wykonuje się higienizację zębów?

Głównym celem higienizacji zębów jest ograniczenie ryzyka rozwoju próchnicy, paradontozy oraz chorób dziąseł i błony śluzowej jamy ustnej. W tym celu z powierzchni zębów usuwa się osady i kamień przy użyciu specjalistycznej aparatury stomatologicznej, a ponadto stosuje się również materiały wzmacniające szkliwo.

Profilaktyczną higienizację zębów powinno się przeprowadzać regularnie, najlepiej dwa razy do roku. W naszej klinice w Łodzi higienizację zębów często wykonujemy również w ramach przygotowania do planowego leczenia protetycznego, ortodontycznego oraz wybielania zębów. Higienizację zaleca się też nierzadko ze względów estetycznych, ponieważ umożliwia likwidację przebarwień.

Jakie zabiegi obejmuje higienizacja zębów?

W trakcie higienizacji oczyszcza się nie tylko uzębienie, ale również dziąsła i pozostałe tkanki miękkie jamy ustnej. Usuwa się zarówno osady, kamień nazębny, jak i płytkę bakteryjną. Zabiegi z zakresu higienizacji zębów to:

• skaling – likwidacja kamienia nazębnego za pomocą ultradźwięków,
  • piaskowanie – mechaniczne usunięcie osadów nazębnych i przebarwień z powierzchni zębów przy użyciu piaskarki stomatologicznej,
  • polishing – polerowanie powierzchni uzębienia,
  • lakierowanie – pokrycie zębów preparatami z wysoką zawartością fluoru.

Główną korzyścią z higienizacji zębów jest minimalizacja ryzyka rozwoju chorób jamy ustnej. Szkliwo zostaje wzmocnione, dzięki czemu jest mniej podatne na szkodliwy wpływ działania drobnoustrojów i powstawanie ubytków.